In het innovatieproject Datagedreven Marketing onderzoeken we hoe we communicatiemedewerkers van cultuurhuizen kunnen helpen met hun digitale marketing door de resultaten hiervan beter te meten, deze snel en duidelijk weer te geven en op basis van die data hun strategie te verbeteren. Het gebruik van data is onmisbaar in een gefundeerde marketingstrategie om publiek te bereiken en betrekken.
Communicatiemedewerkers en programmatoren blijken niet altijd een duidelijke strategie te hebben voor marketingacties en meten de impact hiervan op ticketverkoop niet altijd goed. Hierdoor gaat veel energie en tijd verloren omdat wordt gecommuniceerd via tal van kanalen zonder duidelijk te weten wat goed werkt. Er wordt vaak op buikgevoel gecommuniceerd zonder zich te baseren op duidelijke data en dus zonder duidelijke aanwijzingen over hoe de digitale marketing kan worden verbeterd.
Na een verkenningstraject kozen we ervoor een marketingdashboard op maat van cultuurhuizen te laten bouwen. In december werd dit dashboard getest door een eerste cultuurhuis. In 2025 zullen vier extra cultuurhuizen het dashboard testen. Na de zomer wordt het experiment geëvalueerd en wordt het marktpotentieel van dit dashboard onderzocht.